Monday, March 16, 2009

Besviken

Efter lördagen träning känner jag mig lite besviken. Det finns två orsaker till det. Dels var det lite snopet att upplägget för dagen var ett jaktprov, eftersom det innebar att jag och Salsa tillsammans var i action sammanlagt kanske tjugo minuter och dels för att det som borde gått bra inte gick bra...
****
Vi träffades på morgonen klockan nio och det började med att Anna Lena presenterade sig och delade med sig av många kloka ord och visdomar då det gäller hundträning. Det var inspirerande. Sedan gick vi tillsammans ut och arrangerade ett jaktprov för nybörjare, där A-L skulle vara domare. Det började med två enkelmarkeringar i vatten, med dummies. Sedan gick det vidare till två landmarkeringar (enkla) och därefter ett linjetag, till sist ett sök. Dessa var samtliga med vilt.
****
Jag fick start nummer sex av åtta. Först tänkte jag hoppa över vattendelen för att jag visste att våra avlämningar inte är välrepeterade, men sen beslöt jag mig för att låta A-L se och ge mig råd om hur vi kan jobba med det. Salsa spikade båda markeringarna, satt fint i skotten och väntade snällt på kommando, så det enda som inte fungerade där var avlämnandet. Som alltså inte var en överraskning. Fick lite tips om att när vi tränar ska jag lägga dummyn så att bara magen blir blöt i början, då har hon ingen anledning att skaka sig. Det ska jag prova!
****
Resten av stationerna gick åt skogen. Salsa ville inte ta viltet. Först blev jag barsk, men det verkade hon inte alls förstå utan blev väldigt låg, så då försökte jag tjoa och uppmuntra (vid ett tillfälle kunde man nog se mig pussa på en and faktiskt, hrhrmm), men inte heller det hjälpte. Så jag stod där snopen och förundrad. Det blir alltså till att träna mycket vilt den närmaste tiden. Hoppas att det bara var en tillfällighet, hon brukar ju ta vilt...
****
För övrigt kändes Salsa väldigt balanserad, men fotgåendet är en ständig bättringskälla. Så fot och vilt är det vi tränar vidare på, samt vattenavlämningar. Hon markerar klockrent och är stadig annars, så det är ett bra ämne att jobba med. Hoppas hoppas att viltet blir intressant igen.
****
Den som får högst poäng efter lördagens övningar är jag själv. Aldrig har jag varit så lugn och fokuserad och utan fjärilar i magen, trots provsituationen. Den känslan ska jag behålla till nästa gång! Shit vad bra det kändes :) För den som inte vet så gråter jag när ett prov eller tävling eller liknande är över, av lättnad... eller... äsch, jag vet inte, men larvig brukar jag vara, så detta var en vinst i sig.
****
Men som sagt, detta var det enda vi hann med, så det kändes lite trist med tanke på att vi höll på hela dagen. Efter provet fick vi omdöme och tips på vad vi skulle träna mer på, men inte hur. Så det var också lite så där... jahaaa.... Men missförstå mig inte nu! Jag fick se sju andra duktiga ekipage och jag lärde mig mycket av deras framgångar och misstag. Det är bara det att det skulle jag kunna göra genom att vara åskådare på ett prov också, det är mer så jag tänker. Detta var ju en kurs.
****
Vi har fått ny inspiration och nya mål och fokus, så det var dock inte förgäves. Och bara att få träffa och prata lite med Anna Lena gav ju också mycket. Hon kan sina saker och är så bra på att förmedla det. Så nu ska vi träna vidare med målet att starta på flatmästerskapet i augusti. Men då måste hon ju ta viltet. Håller tummarna och ska nu gå och lägga upp en träningsplan. Någon som har vilt?

Upp och hoppa latmask, nu ska vi ut och plocka kråkor!

9 comments:

Anonymous said...

Kul att läsa om er lördag även om jag förstår att det är frustrerande att hon inte tog viltet...
Vi har oxå focus på vilt träning med Skott under våren, Krut han är bara VILD ;)
Jag har precis köpt vilt, & tyvärr behöver vi det själva, men kolla med Malmö Viltvårdsförening.
Lycka till med träningen
kramisar från oss

Anonymous said...

Nej men är det en Salsa i sängen jag ser, skönt att se att det finns andra som tummar på reglerna ibland haha!

Anonymous said...

hej sara & salsa!
vi har gott om vilt av alla slag så om du vill kan vi träffas o träna t ex på järavallen?? Kan ta med lite extra fruset som du kan ta med hem.
Hälsingar
Gun

ps. ellas feber har gått ner så nu kan jag sova lugnt. Härligt!!

Anonymous said...

Hej,
Kul att läsa rapport om jaktträningen och jag är definitivt inte den som ska råda vad gäller viltapportering, men jag har förstått att man nog ska testa av det lite regelbundet ;)
Du ska se att du efterhand, kommer att tycka att du fick ut rätt mycket av kursen ändå. Bara det att lägga upp ett prov är ju nyttigt. Jag tror att det var därför du kunde känna dig så lugn och harmonisk själv - du visste ju precis vad som skulle hända.
Lycka till med viltet - hoppas inte Zico har viskat något i Salas öra :(
Kramar
Heléne

Elisabeth/Milli said...

Hmmm pussa på en and? Stackars salsa att se matte göra så ;) Gillade dock bilden skarpt.. Sova är gott.

//Milli

Wallander o GW Persson said...

Synd att lördagen inte blev som du tänkt dig... men bra ändå.

Så ert mål är att starta på Flatmästerskapet, härligt mål som ni så klart fixar. Lycka till med träningen, snart älskar Salsa änderna lika mycket som du!

Ha en härlig helg!

Anonymous said...

Roligt att träffa er alla 3 i dag på promenaden, så fint vi har det här ute nu när våren kommer! ni får gärna komma förbi på fika någon dag!

trevlig helg
Pernilla

Anonymous said...

Kanske bra att ta reda på vad för kurs man anmäler sig till?
Eller så måste arrangören vara tydligare med vad det går ut på.
Det här var ju en avstämning inför provstart i vår!

Katta said...

Hej Sara!
Sicke nått, vet hur besviken man blir. Men de e bara och öva vidare:)
Ska ni ställa upp på jaktprovet på söndag? Jag ska inte dit med någon hund.
Just nu lägger jag vi allt krut på lydnad och agility.
Lycka till om ni ska dit på söndag!
Kram Katta Java o Lurva