Saturday, April 21, 2007

Uppletande och näringsspår

Nu har vi varit i skogen och testat bruksgrejer. Vi skulle ses i skogen klockan elva och vi kom sist. Det är väl så att den som bor närmast brukar inte ha för bråttom... Vi var i Törringelund vilket ju är väldigt nära oss. Vi tog sovmorgon idag och åt frukost precis innan vi åkte. Men det skulle vi aldrig ha gjort visade det sig. För när vi kom var allting lite förvirrat och tog tid, så vi fick sitta och fika och vänta till kvart över tolv innan det började hända nånting. Då fick vi äntligen gå till en färdigupptrampad sökruta där vi skulle gå ut och lägga föremål som hunden sen skulle leta upp. Jag lade ut en boll och en dummy (de andra lade bara ut en sak men jag kände att det blev ju lite för lätt för Salsa). Det visade sig att den här övningen var ganska nyttig. Salsa är från jaktsöket van vid att gå både djupt och brett, och här var sakerna så nära så de blev svåra att hitta. Men givetvis hittade hon dem, det tog inte lång tid. Egentligen ska man lägga ut sex föremål men eftersom det här var lite "prova på" för de flesta så blev det så idag. I fortsättningen om jag ska göra detta så får det bli sex tror jag, för det gick så fort och lätt.

Sen gick vi vidare och lade ett näringsspår. Det går ut på att lära hunden "bruksspåra", alltså inget blod och vilt och sånt, och då är det viktigt att de lär sig spåra med nosen I MARKEN hela tiden, för det är meningen att de så småningom ska hitta pinnar i spåret. Därför lade jag godis på vartenda steg jag gick, och tog dessutom korta, korta steg, ca 30 meter. Det fick ligga i bara 10 minuter innan vi gick det. Det tyckte Salsa var supertoppen. Köttbullar och korv på en lång rad i gräset, WOW! Mot slutet hade hon fattat poängen och spårade jättefint med näsan nertryckt i gräset. Hon verkade gilla det så det får vi nog göra om snart igen, även om det var lite svårt att böja sig fram och lägga godis på vart steg, där är något i vägen ordentligt nu...

Innan vi körde hem stannade jag till vid "vår" lilla damm så hon fick plaska av sig lite i vattnet. Det var såå skönt. Nu sussar lillan sött på mysmattan bakom mig, det var tufft att spåra!

1 comment:

Anonymous said...

Hej, träffas gärna och tränar om vi hinner. VI hör av oss. Bruksträningen låter rolig, vi kankske kan träna personspår tillsammans också!