Saturday, June 09, 2007

Återblickar och framåtblickar...

Sommaren för två år sen blev två tre... Då kom lilla Salsa hem till oss och berikade vårt liv på ett sätt vi aldrig trodde var möjligt. Visst förstod vi att hon skulle vara en mysig och krävande krabat, framförallt då hon skrek hela vägen hem från Alvesta, sittande i mitt knä. Men att det var en så fin och fantastisk hund som gömde sig i den lilla fluffiga kroppen, det fattade vi nog inte riktigt.

Fram tills nu har hon inte hittat på ett enda hyss värt att nämnas egentligen, utan hon är bara genomgo hela hon. Vi har tränat allt möjligt, med varierande framgång. När jag inte har kunnat röra mig nu den sista tiden har hon nöjt sig med lite lydnadsträning och bus, bara hon får godis och gos så är hon nöjd. Undrar om hon minns vad en dummy är stackarn... Vi ska ta tag i jaktbiten i höst igen, det har jag lovat henne. Jag tror på hennes jaktliga egenskaper, och är faktiskt skyldig henne att göra ett försök. Så till hösten kommer jakten i första hand, och sen får det andra bli när vi hinner. Hon älskar att träna allt, och därför är det så svårt att bestämma sig för vad man ska fokusera på. Allt är ju kul alltid!



Men det som ändå är viktigast är att det är en fantastisk familjehund, på många sätt. Inte bara för att hon är lugn och glad och snäll (kan inte föreställa mig att hon skulle hamna i hundslagsmål nånsin...) utan hon är ju väldigt praktisk också. Idag visade hon exempel på det när jag skulle så i det lilla grönsakslandet. Jag behövde få tag i min sandal som låg längre bort, och orkade inte resa mig, då är det bra att ha en apportör i närheten! Kan bara tänka mig så nyttig hon kommer känna sig när hon får hjälpa till med allehanda bebissaker i framtiden.


På torsdag blir familjebilden något annorlunda. Då ska mattes lilla "bejbis" bli storasyster. Hon kommer bli en stolt och beskyddande sådan gissar jag. Är det nån som vågar sätta emot? Nä, skulle inte tro det. Jag känner mig väldigt stolt och priviligierad att ha en så fin hund och jag värdesätter henne otroligt mycket, men det fattar ni nog eftersom hon har en egen blogg. Den här bloggen kommer även fortsättningsvis att handla om Salsa i allra första hand, men naturligtvis är hon en del av familjen och därför halkar vi andra in på ett hörn emellanåt. Så blir det ju...

Nu tror jag att det här är sista inlägget innan familjen utökas, men håll ut. Så fort vi är tillsammans alla fyra ska det fotas för glatta livet! På återseende!

6 comments:

Anonymous said...

Visst är det kanon med hund när man har bebisar och även större barn. Man kan faktiskt lära dem att städa efter de större barnen;) o det är ju inte helt dumt för det är lättare att lära hunden än barnen;)

Lycka till på torsdag den dagen kommer att förändra era liv för alltid och det är till det bättre:)

Vi ser fram emot bildbevisen och sedan på jaktmarkerna, man kan ta med sig bebisar överallt.

KRAMAR
Malin och Oscar

Anonymous said...

Jag vill bara gratta Salsa till att flocken ska utökas :D Det kommer att bli så kul för alla! Väntar med spänning på uppdatering av bloggen i slutet av nästa vecka.
Sköt om er allihopa!
Kramar
Heléne och Zico-Bus

Anonymous said...

Hej Salsa!

Din matte är klok hon som förmår att uppskatta dig! Men hon missade några saker. Du är ju så snygg och läcker också!!! Och kul att leka med, även om Sudden nog tycker att du var lite väl barsk i tonen senast ni träffades. Men kanske gillar du mogna karlar bättre, som mig t.ex.???

Du får berätta för oss hur det är att bli storasyster sen, för vi har hört att vi ska bli storebröder och vi vet inte alls vad som förväntas av oss då. Men vi tror att vi ska tvätta bebisen efter maten och leka med hans nallar (fast lillebrorsan kommer säkert ha sönder dom också).

Många nospussar från Östen

Anonymous said...

Vilken underbar hund du verkar ha!
:)

Anonymous said...

Hej Salsa! Jag vet det är hur jobbigt som helst i värmen, men i dag fick jag ett ryck och la mig och pressade lite i solen. Brukar passa på och lägga mig ner i skuggan när matte är ute med mig på promenad, hon blir ganska trött på mig då men jag gör ju som jag vill hi,hi! Matte hälsar lycka till på torsdag och jag ser fram emot att träffa den nya familjemedlemmen!

Enzo

Anonymous said...

Lilla Salsa har plötsligt blivit stor.Ser fram emot att gosa med dig i några dagar när matte o husse är upptagna med tillökning i familjen.Vi skall nog ha det mysigt o gå på skolavslutning m.m.Puss o kram från "mormor"