Sunday, January 20, 2008

Hopp min lilla jänta!

Idag har Salsa och jag tränat agility faktiskt. Det var väl inte direkt planerat men eftersom möjligheten nu fanns att träna i ett jättefint ridhus på söndagarna i januari och februari så tog vi chansen. Med tanke på att Salsa inte tränat detta sen förra våren, och inte varit särskilt aktivt stimulerad den senaste tiden heller, så hade jag ju ingen förhoppning om att hon skulle sköta sig så bra. Det brukar bli turbohund av en understimulerad flatte...

Men det var ju taskigt av mig att tro så lågt om min lilla pärla. Vi tränade stationsvis i tre grupper, vi började med en hoppkombination där man tränade handling och framför/bakombyten*. När jag tog av Salsa kopplet innan allra första rundan stack hon iväg till stationen bredvid och tog tunneln, och sen kom hon tillbaka till matte. Resterande tid av träningen skötte hon sig hur fint som helst. Hon var följsam och lyhörd och hade verkligen stenkoll på mitt kroppsspråk. När vi kom till stationen med tunneln var hon lika lyhörd och tog inte egna vägar en enda gång! De gånger det sket sig var mitt fel. Så nu ser vi fram emot nästa söndag igen och hoppas få lika kul då. Foton hann jag inte med idag, kanske på söndag.

Nu ska jag in i SBK:s tävlingskalender och kolla upp datum till första lydnadstävlingen också. Blir väl mars-april nån gång kanske.

* För de icke agilitykunniga läsarna är handling alltså att styra hunden på banan, och byten betyder att man förflyttar sig framför eller bakom hunden för att springa på vänster eller höger sida om hunden, för att kunna visa hunden vilket som är nästa hinder. Det är inte så enkelt alls nä... Vet inte hur många gånger jag snubblat över mina egna ben eller Salsa.

5 comments:

Anonymous said...

Debut på apellplan den 19/4 Svedala????? Då skall vi debutera o kommer ni också då så kan vi ju vara nervösa tillsammans. hua känner hur det börjar pirra redan nu!!!!!

KRAMKRAM

Anonymous said...

Ser fram emot att följa er under träning o tävling 2008!
Fjärilarna i magen är en del av tävlandet!
Ha en bra vecka!
//Malin & Grabbarna Grus

Anonymous said...

Så roligt! JAg måste få veta datum så att jag kan komma och heja, jag fattar inte vad du oroar dig för hon går ju klockrent! Borsta bort prestationsångesten matten och låt vovven göra jobbet! Ha en bra vecka.

Hör du hejaropen från andra sidan vägen? Haha

PErnilla

Anonymous said...

Lite vila verkar visst bara haft god effekt hos din tjej! Härligt! Nu måste du ju ut och tävla snart, kanske i Lund i maj???

Har själv precis anmält Sudden till agility i vår, känner att jag bara MÅSTE komma igång och göra nåt vettigt snart! Östen har jag anmält till rallylydnad istället... Får se hur kul det är, men jag tror att det passar honom som handen i handsken.

Anonymous said...

*fniss* Låter som vi varit ganska lika du & jag som tonåringar :)
Njut av småbarnstiden - den är verkligen underbar, men du kommer garanterat tycka om 14 år att den var än mer underbar !!

Dyker du upp på Malmö Int ?? Ska du ställa Salsa kanske ? Jag tänker även anmäla Skåne-provet 12-13 april, är sååååååå sugen att gå ut på prov. Måtte feb-mars springa förbi fort !

Stor KRAM på er