Saturday, October 18, 2008

Inga valpisar...


Nu är det klart. Det blir inga söta valpar från den här underbara hunden... Det är med lite sorg i hjärtat ändå, vi tycker ju såklart hon är jättefin och skulle få underbart fina barn.

Men- jag resonerar så här: det är en jakthund i första hand. Jag tror hon är en utmärkt apportör och med rätt träning kommer hon göra bra ifrån sig på jakter och jaktprov. Och då krävs det en förare som vet vad hon gör och som kan detta. Salsa är min första flatte och jag tränar visst jakt, det gör jag, men inte med den kvalitén som krävs för att göra stordåd på fälten och i skogen. Att avla på en, i jaktsammanhang, omeriterad jakthund är bara dumt. OM vi tar ett pris i jakten nån gång, så kommer det bli när Salsa är för gammal för att få valpar. Med detta resonemang följer också att hon är väldigt hormonell. Hon hade sitt första löp vid sju månaders ålder, och har sedan löpt regelbundet var femte månad. En stor del av året är hon således påverkad av hormoner, och nån kvalitet i träningen är svår att uppnå.
Just nu går hon omkring och surar för att hon måste ha dumstrut på sig :( Men allt ser bra ut, hon äter som vanligt och ärret verkar fint. Nästa måndag ska stygnen tas, och då kan vi så smått börja släppa henne lös på promenader igen. Härligt!

7 comments:

Lotta Löfgren said...

klokt beslut..men ändå lite sorgligt :(
hoppas att hon repar sig snabbt.

Wallander o GW Persson said...

Svårt beslut tog ni, men nu är det gjort och allt har gått bra :-) Salsa kommer att må toppen nu och ni kommer att få många härliga år tillsammans med både roliga träningar och jaktprov.

Kramar
Helene & Wallander

A home far away said...

Ahhh hon är ju så bedårande söt!

Ha en fin dag
Kram Gunilla i Singapore

Jes/Vita villa vila said...

Hej vännen,

Tack för dina alltid så goa kommentarer hos mig - så klart du får länka med en bild det är bara roligt!

Vilken fin hund hon är - Salsa, men säkert ett klokt beslut!

Kram Jes

Anonymous said...

Tycker att det låter sunt, hon kommer förhoppningsvis att må mycket bättre när hon slipper löpa så ofta.

Skickar lite nospussar från pojkarna här hemma till din lilla prinsessa.

KRAM

Anonymous said...

Det här var nästan kusligt! Tittade in på din blogg genom Lottas hemsida....läser lite....tänker att jag också är pedagog...tänker att jag också är mamma...tycker att hunden är fin: SEN ser jag vad hundens kennelnamn är; Det är ju Zidanes halvsyster. Så fräckt. Kolla in på min hemsida och spana in släktingen vet ja!!!www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
/Elenor

Anonymous said...

Hej!
Klokt beslut av en klok matte tycker jag, även om jag förstår att det känns sorgligt. Hoppas att hon snart repat sig från operationen och ni kan börja träna igen och "jaga" mot nya mål....

kramar från oss i Genarp