Monday, December 14, 2015

Påbyggnad

Idag åkte vi till Arrie igen, samma ställe. Det tog inte så lång tid för honom att orientera sig och han var lite mer framåt från början. En annan sak som var lite rolig var att han såg ut att veta lite mer vad som förväntades av honom och han var lite mer alert på mig och vad jag sysslade med. Bättre kontakt helt enkelt. Vi gjorde lite fot-övningar på gräsplätten igen, och sen tog vi en runda i spåren där jag varvade fotgående med allmän "inte dra i kopplet" lydnad.

Han hade bra kontakt med mig, och var inte alls sådär avstängd och rusade på som han kan bli när det är spännande. Innan vi åkte hem körde vi lite till fotgående på gräset vid parkeringen och lite kvarsittning och kvarliggning. Testade dessutom att störa honom genom att kuta runt och leka med min vante framför honom. Han bröt ut en gång, men sen satt han fint kvar. Vi tog förresten en sväng till vattnet också som han bara fick titta på, inte hoppa i. Han stod fint och tittade på det utan att pipa! Jag försöker komma ihåg nu att också träna lite passivitet, tex att bara titta på vattnet, inte hoppa i, så att vi inte kommer fastna i pip sen framöver för att jag bara kör på nu med rolig träning och glömmer det viktiga i att inte bygga upp för stor förväntan.

När den utflyttande grannen kom in idag för att säga hej då passade jag på att träna honom också. Han fick inte rusa fram och hälsa som vi latmaskar låtit honom göra innan, utan han fick så fint sitta bakom mig. Det gick så bra att han till slut till och med tröttnade på att vänta och gick in och lade sig på toagolvet, haha! Sen när han kom tillbaka var han så lugn så då fick han hälsa. Jajemen, det känns som vi verkligen är på rätt väg, jippie! 

Imorgon blir det nån slags träning hemma, för jag måste ha femåringen hemma från förskolan, hon är lite krasslig. Vi kör väl nåt bra pass här hemma då istället. Lite positionsträning i köket kanske, och kontakt på promenaden. Får se vad vi kan hitta på.


No comments: