Monday, December 14, 2015

Träningsdagbok

Nu när vi ska komma igång ordentligt har jag bestämt mig för att börja använda bloggen lite som träningsdagbok. Den är kul eftersom jag kan varva bilder och text, och på så sätt dokumentera vår utveckling samtidigt som det blir ett fint minne. Det är också viktigt tycker jag att skriva ner och utvärdera emellanåt, det har jag en vanlig skrivbok och penna till när det gäller resten av livet, dvs en mer traditionell dagbok. Här kan jag förhoppningsvis även få connection med någon likasinnad, en vet aldrig vad en blogg kan föra med sig :)

Så, nu rullar vi upp ärmarna och tar i lite grann. Vi började i fredags, på lunchen. Jag jobbar hemifrån och därför passade det bra att använda lunchen till detta. Mitt på dagen är det inte många som befinner sig på typiska hundutflyktsområden, och det var det inte heller i Arrie, dit vi åkte. Viktor är ju inte alls van vid nya miljöer, eftersom vi rör oss på vissa ställen och aldrig egentligen har tänkt tanken på att vänja honom vid det. Salsa var ju van vid allt möjligt eftersom hon växte upp inne i Malmö och sen hängde med på diverse träningar runt om i Skåne och Småland. Men Viktor, han har ju mer fått leva vanligt familjeliv här hemma på landet, det är den här miljön han känner till, plus något enstaka ställe till. Så nu vet du bakgrunden till varför jag kör på grymt basic övningar för honom (och om du undrar över mer saker kanske du får svar på dem i förra inlägget).

Direkt vi kom av bilen då i fredags var han lite rädd och reste ragg. Det luktade förmodligen hund där som bara den, och han smög sig försiktigt fram, det såg faktiskt skitkul ut, men också lite sorgligt faktiskt... Vi tog ett litet varv vid parkeringen och han fick lukta av sig och vänja sig vid miljön. När jag trodde han var mottaglig för träning tog vi oss till en gräsplätt och tränade fot. Han vet vad det är, det gör vi hemma, men har aldrig direkt tränat det med nån reda, och aldrig någon annanstans. Det gick finfint, jag hade inga krav på perfektion, bara att han skulle vara lyhörd och försöka. Han fick hoppa lite över bänkar och sen tog vi en liten tur på stigarna så att han fick snusa av sig lite innan vi tog ytterligare att kort träningspass på gräsplätten vid parkeringen igen. Vi tränade fot, sitt kvar och ligg kvar en liten stund innan vi körde hem. Det kom inte en enda person eller hund under tiden, så den stora störningen låg i all hundlukt som fanns samt en ny miljö.

Får säga att han klarade det bra, över förväntan faktiskt. Så det är bara att köra vidare! I helgen har vi haft så mycket annat att göra så det blev inget tränat direkt då, mer än kondition med husse på en löptur. Det är viktigt det också :)

No comments: