Sunday, May 25, 2008

Jovars

En helt okej dag ändå. Vi kom inte sist i vår klass, men i det undre skiktet i alla fall. Upplägget var fem stationer, 20 poäng är full pott på varje station. Alltså skulle man ha kunnat skrapa ihop 100 poäng. Vi fick fem poäng bättre än oss själva på förra WT:t, dvs 43. Jag är helnöjd med Salsa och helt onöjd med mig själv. Det var jag som stod för misstagen idag.

Vi började på station 4. Vatten... Fotgåendet var nästan obefintligt. Hon svansade runt mina fötter och tosade sig som hon alltid gör i närheten av vatten. Fick först ett skott och en markering som hon tog direkt. Knallade inte!!! (tjuvstartade alltså) Sen kom ett skott till och ny markering. Den var inte lika klockren, men efter en hel del simmande så fick hon vind och plockade in den också. Lämnade av vid fötterna och skakade sig. Inte så bra... Men det visste jag ju! 5 poäng fick vi här. Mycket avdrag var för att jag hela tiden tjötade och stöttade. Håll flabben nån gång!!!
Station 3 var en markering och ett linjetag. Här fick vi såklart avdrag för fotgåndet. Markeringen tog hon fint. När jag sen skulle dirigera henne rakt fram så slarvade jag och hon sprang vänster (för ärligt talat så pekade jag nog dit, pucko!). Kallade in hela vägen och därför blev dirigeringen inte godkänd. Suck... Matte, matte! 5 poäng här också.

Nästa var station 5. En markering uppe på krönet av en hööög brant backe (har vi aldrig tränat). Salsa spikar. Får nog lite avdrag för att hon fjantar vid fötterna innan, eftersom vi skulle stå med ryggen mot vattnet. 17 poäng fick vi.

Närsöket var station 1. Hon gick inte bra fot här heller. Men det spelade ingen roll för poängen ändå. Jag skickade ut henne till området, hon sökte, fann och apporterade- och FORTSATTE LETA efter ny! Jag försökte kalla in henne men det var för sent. 0 poäng...

Sista, station 2, var en markering som kastades bakom ett stengärde (spikrak vägg!). Hon klättrade över direkt, letade en del men kom sen med den. Fick avdrag för fotgående och att hon letade väl länge (tror jag var anledningen i alla fall). 16 poäng.

Så jag tror inte jag behöver summera detta för er, utan ni kan ana vad som ska tränas den närmsta tiden här när det gäller jakten, eller? Det är sååå tråkigt att träna fot tycker matte, och det märktes ju idag på hundstackaren. Jag är så nöjd att hon ändå presterade, hon vet ju inte bättre. Det är mitt ansvar att se till så hon fixar allt, och det gjorde jag som vanligt inte. Ska även fortsätta tjöta avlämning vid vatten och lite annat smått och gott (byte av dummy t.ex.). Men nu tar vi minst en vilodag för att smälta helgens upplevelser!

Det har varit en fantastisk helg med underbart väder och ännu underbarare människor och hundar. Jag riktar mitt varmaste tack till både domare och funktionärer ute på stationerna. Ni var så stöttande åt den stackars nervösa matten och det värmde. Jag är så glad för det. Tack alla som var med för en skitbra helg, helt enkelt. Och grattis till hunden Inkwells Best Wishes som blev årets dual purposehund (bäst sammanlagt resultat från både utställning och WT)!
Ett fritt dopp i det blå innan hemfärd. Haha vad det ser kul ut. Spinkeben hihi.


En sån här helg bantas det inte. Mnjam njam- gott å slappna av med kötteben när man kommer hem!

8 comments:

Anonymous said...

Jisses så många poäng ni fick! Är ni champions eller nåt ....?
Tassar & Kramar
Zico och Nelle

Anonymous said...

HEj på er, jag tycker det låter som en fantastisk helg! Duktig Salsa och duktig matte. Nix inte kul att varas juk, får vara hemma och vila upp mig ett par dagar. Tur att det regnar för då vill ändå inte vovven ut haha!

Anonymous said...

Grattis till helgens fina resultat!! Kul att läsa om era stationer efter som jag "missade" er!

Låter skönt med en vilo-dag, det ska vi oxå ha!!

kramar Emma, Skott & Krut

Anonymous said...

Grattis till fina rosetter!!! Tycker ni klarade wt galant!! Bara att ligga i o träna tills nästa år men dåååå gäller det FM!!

Gun & Myra, Fadde & Ella

Anonymous said...

Jag tycker ni ska vara mer än stolta över er insats! Vilken go helg ni verkar ha haft. Hoppas vi ses snart.
Kram

Anonymous said...

Grattis till debuten! Bara att genomföra ett WT är ju en bedrift i sig - o nu vet du vad ni behöver träna med på som sagt!

Ha en fortsatt skön vecka!

Anonymous said...

Vi höll i alla fall vad vi lovade...

Skojade bara, jätte grattis till era framgångar.

Kram
Helene & Wallander

Anonymous said...

Vilken fantastisk bild på Salsa, den där hon är blöt! Hon ser ju ut som ett svart får!!! Är det verkligen samma hund som fick en massa fina rosetter dagen innan???