Thursday, May 01, 2008

STOPPA TEKNIKSTRESSEN, STOPPA TEKNIKSTRESSEN!

Kanske kan ni bara nå mig på denna framöver...

Så skulle mitt plakat se ut om jag skulle demonstrera idag. Nej, jag är INTE bakåtsträvare på något sätt (jo, okej då, liiite...) utan bara trött på att det idag förväntas att man ska vara tillgänglig alltid. Om jag inte svarat på någons mail på två dagar, så anropar personen och undrar om jag lever, typ... Står jag i affären och väljer att inte svara i mobilen så har jag ett meddelande på min telesvar "du svarar ju varken hemma eller i mobilen" osv. Internet är en uppsjö av nöjen och läsning, lyssning och tittning. Som ungdom idag är man chanslös om man inte hänger på på vad som händer i sajberrymden. Det skickas kedjemail och kedjeSMS och svarar man inte inom en halvtimme så dör man, typ...

Ja ni får ursäkta men jag blir så trött på det ibland att jag har lust att lägga ner både mobilabbonemang och mail. Men som tur är finns det massor av positiva sidor med de här fenomenen. Jag kan betala räkningarna mitt i natten, jag kan få kontakt med folk men själv välja när jag ska maila eller SMS:a och jag kan snabbt ta reda på hur jag ska ta mig till utställningar och tävlingar m.m. Jag kan läsa och skriva blogg och får på så vis kontakt med nya trevliga bekantskaper (får ju fjäska lite för mina läsare). Så inte är det bara av ondo. Det jag demonstrerar mot är att FOLK FÖRVÄNTAR SIG att man ständigt ska vara online, uppkopplad med mera. Gör inte det. Jag mailar inom en vecka, det är min regel, jag svarar i telefon när jag har tid (och avbryter inte min dotters måltid bara för att det piper i telefonen!) och jag ringer upp dig om du lämnar ett meddelande på min telefonsvarare. Annars var det helt enkelt inte viktigt nog med samtalet, eller hur?

Kalles mobil ringer i tid och otid, och han svarar ALLTID! Det är så retligt så jag ibland blir helt tokig. En gång stod vi och fixade med fredagsmiddag samtidigt som han pratade i telefon i en halvtimme säkert! Kan vi inte få ha lite helgfrid åtminstone? Han är så rädd att missa nåt (han tränar ett fotbollslag och det är ju viktigt att diskutera med den andre tränaren, när som helst, hur länge som helst). Det jag tycker att han missar då är ju nuet. Här och nu. T.ex. med familjen. Han är så sällan hemma, och hade jag varit honom så hade jag stängt av mobilen ibland, men han är såå rädd för att inte vara tillgänglig. Han har helt hakat på det här med att vara tekniken (och jobb och fotboll) till lags... Inget ont om min käre make, det är ju bara ett tecken på att han är väldigt plikttrogen. Men nog skulle han må bra av att också stänga av ibland. Våga vägra svara!


"Att alltid vara tillgänglig är att aldrig vara helt närvarande" (Sagt av Babben Larsson, en klok kvinna om ni frågar mig!)

4 comments:

Anonymous said...

Ja du Sara - du verkar också vara en klok kvinna. Håller med dej till 100% i det du skriver :)
Ha nu en skön helg och låt inte bloggar, mail och telefoner störa - när du inte vill!
Kramar
Heléne

Anonymous said...

Håller helt med!
En av fördelarna med att bo i Holland är att folk bara ringer om de faktiskt har något att säga, det har nästan lett till att jag saknar de meningslösa samtalen när man kallpratar i en halvtimme :)
Hoppas våren har kommit till er med. Ser fram emot lite trädgårdsbilder så småningom, har dig som inspirationskälla!
Kram / Maria

Anonymous said...

Vi klarade oss förr utan att alltid vara nåbara, varför inte nu?

Visst är t ex mobiltelefonen en bra uppfinning men varför skall den användas i tid & otid? Nej, vi får se till att använda den med måtta.

Ha en härlig helg!

Helene & Wallander
Ps. Frida hälsar

lottens vita och gröna said...

håller med dig i varenda ord, jag har fått höra nu när jag är mammaledig att du har ju aldrig mobilen på, nej jag glömmer att ladda den och känns helt oviktigt när jag är ute och går med bebben, vill inte gå och snacka då, att vara här och nu är en livskonst, nedrans vilka bra ord, babben sagt, hon är klok och du med! varm kram lotten