Monday, February 19, 2007

Aktiv feberhelg

Så har det varit full aktivitet i helgen, trots mattes feber och förkylning...

I lördags tog vi en långpromenad och tränade mycket fotgående och stoppsignal. På promenader funkar signalen skitbra, men i apporteringssammanhangen går det mindre bra. Jag klurar på hur jag ska få ihop detta. Har använt dummies, boll och godis och varierat på alla de sätt jag känner till men får inte riktigt till det. Nåja, det kommer väl. Det är det som är tjusningen med hundträning, man får klura och klura tills det sitter. Promenaden hade kunnat vara perfekt, Salsa uppförde sig exemplariskt och var med på noterna hela tiden. Till slut kom vi fram till ett lägre staket varifrån det flaxade fram fem fasaner och vem piper iväg efter dem som en idiot om inte Salsa!!?? Jag kunde blåsa och kalla hur mycket som helst, hon fortsatte bara iväg på åkern efter dem. Det brukar hon i stort sett aldrig göra, så jag blev väldigt förvånad och lite arg också... Det blev koppel en stund efter att hon kommit tillbaka, och det förbryllade henne lite.

I söndags spårade vi en sista gång med gruppen, och den här gången gick det skitbra! Hon fick en vinkel som hon tog klockrent, och all den flummighet och osäkerhet som hon visat innan var som bortblåst. Så nu ska jag försöka ta tillvara på detta och utöka svårigheterna långsamt. Medan vi väntade på att gå spåret tränade jag lite linjetag och dirigeringar och det funkade ganska bra faktiskt. Hon t.o.m. stannade på en stoppsignal, men det är långtifrån perfekt än.

Det gäller verkligen att vara lyhörd i hundträning, och veta när det är dags att antingen avancera eller backa i träningen. Idag har Salsa fått ta det ganska lugnt. hon fick ett mumsigt köttben när matte varit i stan, men ingen träning, trots sportlov. Vi fortsätter och backar tillbaka till fotgående och stoppsignal m.m. på nästa träning.

1 comment:

Anonymous said...

Hej på er! Tack för avtrycket hos oss, så att vi kunde hitta er. Alltid roligt med nya flat-sidor :-)
Vi lovar att titta in snart igen!
Kramar Emma & Henke