Monday, February 05, 2007

Välkommen till oss!



Hej hopp! Nu börjar mitt blogliv, får väl se hur länge det håller. Jag har en tendens att börja nåt som verkar kul och sen rinner det ut i sanden...

Jag kan börja med att berätta att det här kommer nästan uteslutande handla om hundar, men självklart även om mig och mitt liv runt omkring hunden, hon är ju trots allt en i familjen.

Huvudperson: Salsa är en tvåårig flatcoated retriever som älskar att träna, vad det än bjuds på för aktivitet. Vi tränar viltspår, jakt och lydnad och kommer gå en agilitykurs under våren. Salsa kommer från Småland och heter egentligen Il Sano´s Linlithgow. Mer om kenneln kan man läsa på www.il-sanos.com Än så länge har vi bara startat på ett workingtest som inte slutade särskilt bra (vi kom väl näst sist tror jag). Men vi tränar på och så länge vi har kul så fortsätter vi slita och ladda för revansch!

Om matte: Jag heter Sara och kommer från vackra Österlen, men bor numer utanför Malmö, i Skabersjö. Vi hyr ett hus på landet: jag, min man Kalle och Salsa. Vi gifte oss sommaren 06 och i juni i år kommer första bebisen. Jag jobbar som pedagog på en friskola i Malmö i det nya området Västra Hamnen, faktiskt bara några tiotal meter från Turning Torso. Mer om skolan kan man läsa på www.vittra.se. Jag är uppväxt med hundar och djur av alla möjliga slag och har i flera år tänkt återuppta ridningen, men det blir liksom aldrig av... Salsa gillar inte hästar riktigt...Mina övriga intressen är kanske en liten kontrast till det "skitiga" ute- och skogslivet med hunden: jag älskar mode och design och allt som kan bidra till en vackrare vardag. Så när vi inte tränar ligger jag och läser mode- och inredningstidningar med Salsa tätt intill, tuggandes på sitt senaste ben. Jag är också aktiv i styrelsen (sekreterare) i FRK Skåne/Blekinge (flatcoated retrieverklubben) och försöker hänga med på så mycket hundgrejer som möjligt. Hemsidan till klubben hittar du på www.frk.nu/skane

När det gäller vår träning och våra ambitioner så tränar vi som sagt först och främst för att ha kul, men självklart har vi några mål med träningen också. Med tanke på ankommande bebis ligger vi dock ganska lågt med målen för 2007. Men jag bjuder här på de vi har:

Viltspår
Vi tränar på för fullt efter att ha gått en kurs i vinter, och hoppas vara redo för ett anlagsprov senare i år om tillfälle ges.

Jakt
Det här året kommer vi enbart ställa upp på inofficiella prov och workingtest för att få erfarenhet och träningsinspiration. Målet blir snarare att 2008 få etta på jaktprov, minst en i nybörjarklass.

Lydnad
Beroende på hur kurserna ligger kommer vi att satsa på lydnad I under året eller möjligen början av nästa år. Allt beror på hur det går på kursen vi ska gå nu i vår och hur långt vi hinner komma med den träningen. Vi kommer gå en fortsättningskurs nu under våren och sedan försöka hitta en med inriktning enbart på tävlingslydnad.

Agility
Vi kommer antagligen inte hinna träna tillräckligt för att kunna starta på tävling i agility alls i år. Vi är ju nybörjare totalt på det området och får inte sätta ribban för högt så här innan kursen börjar...

Utställning
Salsa har ju inte visat sig vara världens skönhet tidigare. Hon har fått kritik för att var outvecklad och lång och inte haft tillräckligt med päls. Nu har hon lagt på sig mer muskler och päls, och förhoppningsvis kommer det gå bättre till hösten, så då ställer vi upp och satsar på att åtminstone få en etta i kvalitet.

Det var allt för idag, nu ska jag titta på mitt nyfunna favvoprogram: Babyboom...

4 comments:

Anonymous said...

Gomorron Sara !

Åh vad kul att du & Salsa har en blogg, nu kan jag höra av mig lite oftare... du vet hur det är när man mailar *fniss*

Härligt med en liten bebis på G också !! LYCKA TILL med bebisen och med dina mål ! Kommer gå lysande.

Vi kikar snart in igen och jag läggar er till mina favoriter.

KRAMAR Lotta & tjejerna

Anonymous said...

Hej Sara!

Kul att du och Salsa också har en blogg nu så vi kan hålla koll på er och vad ni hittar på! Vi ses på årsmötet på söndag.

Kram
Sara, Östen och Sudden

Anonymous said...

Nu har jag oxå hittat din blogg! Får väl snart fixa en egen jag med. Fick en hemsida av Per, men eftersom jag inte kan med den så är den fortfarande tom... Blogg verkar mkt smidigare.

Vi ses på söndag.

Kram
Maria & Meia

Anonymous said...

Hej hej!
Tassade hit från Sara, Östen och Sudden's blogg, verkar ha blivit en blogg-boom, vilket jag tycker är jätteroligt. Fin tjej du har, såg att du tränar viltspår, det gör vi med. Gick anlagsprovet i november, startar Öppen klass så fort tillfälle ges. Kika gärna in hos mig o kolla runt!

//Malin & Doggy =)