Friday, October 05, 2007

På flykt...

... undan byggdamm! I onsdags morse stod jag redo att åka iväg på föräldraträff då plötsligt fastighetsskötaren (vi hyr hus, inget eget alltså) kommer och säger att vi kan få våra nya fönster nu och får välja torsdag eller fredag. Jag valde torsdag så det blir gjort (för det skulle bara ta en dag) och bestämde mig för att åka till Simrishamn undan allt bök och stök under dagen. Så jag packar in hund, vagn och bebis i bilen. Väl i Simrishamn blir det en ordentlig hundpromenad och en bypromenad med lite shopping (sjal, rosa bandet och dregellappar) och fika med mamma. På kvällen blev det trerätters på restaurang Novisen, lillebrors restaurangskola tränar sig på torsdagkvällar och man får alltså trerätters för 95 spänn! Det blev laxpaté med romsås, entrecôte med kryddsmör och chokladmousse. Mmmmm... Kan ärligt säga att det var den bästa köttbit jag nånsin smakat, och jag är ändå kritisk efter alla mina år i restaurangbranschen. Mörare kött får man leta efter, man kunde skära det med smörkniv.

Så gick då bilen vidare till Skabersjö och nya fönster- som inte var klara! Klockan tio på kvällen kom jag hem med gallskrikande bebis och hittade en nedanvåning nånstans under ett tegelrött dammlager. Vad är detta? jo- babysittern, jaha är den tegelröd... Ja ni förstår säkert, ALLT var genomskitigt. Och drog gjorde det för det var stora glipor mellan fönster och vägg. Fast på ett ställe hade de fått tag i Salsas tasshandduk och lagt emellan, så bra då. En lapp på köksbänken: "Vi blev tyvärr inte klara (no shit!) kommer imorgon ring detta nummer" bla bla bla. För f****n!!! Hade jag vetat detta kunde jag stannat i Simrishamn. Det var bara att bita ihop, fly upp till ovanvåningen och amma en trött och ledsen bebis som somnade snabbt (tack och lov) och ladda för en ny biltur. Salsa valde att sova i dammet för hon ligger ju där nere och väntar på husse varje natt (var är han matte, flocken är inte hel!?).

Imorse ringde jag upp Kalle och meddelade att han får städa det första han gör idag när han kommer hem efter en jobbvecka i huvdstan och inte träffa lilla förrän möjligen sent ikväll när dammet är borta. Då kör vi tillbaka hem, igen... Väggar, hyllor, skåp och dörrar, mattor, soffor, prylar, böcker- ja allt är tegelrött... Jag ringde killen med fönstren imorse och de ska göra klart idag sa han, men fan vet... Har inget förtroende för "såna". Fick ju veta att det bara skulle ta en dag och inget om hur skitigt det skulle bli heller, men det verkade som om han själv inte var beredd på så mycket klydd (med ett så gammalt och konstigt hus, surprise!). Kommer kräva körersättning för de onödiga milen i går kväll och imorse, så det så! Men de är så snåla här ute på godset så det kommer de väl inte stå för. Skit samma, Elsa får träffa mormor & morfar John ännu mer för vi åkte tillbaka i morse, och jag får lite avlastning, men det blev ju inte den fredagen man sett fram emot efter att mannen varit borta från familjen sen i söndags. Och stackars Kalle att komma hem till detta!

3 comments:

Anonymous said...

Usch, vilket elände ni har hamnat i bland byggdamm och halvklara fönsterbyten! Så nu har du en brun flat då, misstänker jag?

Felix bad mig hälsa till Elsa att han ser fram emot att träffa henne snart, och hoppas att hon inte har nåt emot yngre killar...!

Anonymous said...

Så jobbiga de är, hantverkarna. Man undrar om de överhvuudtaget funderar över att det är människor som bor i huset. Störigt, men det ser ut som ni har fått fina fönster!
Pernilla och Enzo

Anonymous said...

Men jösses då.. Vilken cirkus! Sånt gör en GALEN!! Tell me about it.. Grattis på födelsedagen i efterskott! =)