Monday, October 29, 2007

We are all the winners...

Helgen gick snabbt förbi som vanligt! I fredags var det dags för babysim igen, och det var lika kul som vanligt tyckte både Elsa och mamma. Pappa fick följa med också.






Elsa trivs som fisken i vattnet, precis som kompisen Melker.
Sen blev det en snabb shoppingrunda på stan där Elsa köpte sånt hon inte behöver. Men hon kommer vara finfin på mosters kalas på lördag! I lördags blev det en tur till Babyland som hade specialpris på tripp trapp-stolen. Det blev en vit med rödvitrandig dyna. Elsa har provsuttit, men det är liite väl tidigt än...
Det går sådär att mata i den här stolen, får köra med sittern ett tag till...

Igår var vi i Lomma och tittade på lydnadstävling. Det verkar faktiskt ganska kul. Salsa var med för miljöträningens skull, och som hon trånade in på planerna mot hindrena... Jag hade preparerat min ficka med köttbulle, så mitt i röran mellan ringarna i en folkmassa testade jag lite linförighet och läggande och ställande, och det gick faktiskt riktigt bra. Hon var taggad och tyckte det var kul verkade det som. Sen var vi tvugna att åka till Ystad och köpa en bildel till Berra (vår röda skruttbil heter så, för vi köpte den av en Bertil), så då passade vi på att käka på Bryggeriet med mamma och John och två av mina syskon. Mysigt!

Så till kursavslutningen ikväll. Det blev ingen prisutdelning som hon sa sist, utan alla ansågs väl mer eller mindre vara vinnare. Kaka bjöds det på ändå. Tävlingsmänniskan i mig blev lite besviken men det gick ju både upp och ner för vår del så vi hade nog bara kommit tvåa till slut ändå. Hur gick det då? Jo, så här:
Platsliggning: 0 poäng. Två hundar reste sig och började leka. Då kom Salsa bort till mig och jag berömde henne för det (IDIOT) på stället där jag stod (JUBELIDIOT) för hon kom ju till mig istället för att leka. Så resultatet blev naturligtvis att i andra försöket, när hon hörde någon av dem som gått av planen göra pussljud till sin hund, kom hon springande i full fräs till mig, det lönade sig ju förra gången. Mattes fel alltså, inte Salsas!
Tandvisning: 10 poäng. Hon försökte inte ens pussas!
Linförighet: 8 poäng. Något släp. Jag sneglade inte ens för att se hur hon gick, men de andra sa att det såg bra ut. Dock sackade hon efter ibland.
Vi fick sen välja ut två av de andra momenten (det skulle ta för lång tid annars), och jag valde följande:
Apportering: 10 poäng. Hon väntade, gapade på kommando och släppte på kommando. Inte ett tecken på tugg alls. Yippee!
Hopp: 10 poäng. Inte så mycket att säga. Salsa älskar att hoppa och risken är väl mest att hon tjuvstartar, men inte idag i alla fall...

Vi i gruppen ska försöka fortsätta träffas och träna lite då och då. Sen tror jag att jag ska gör något uppehåll i lydnaden under vintern för att träna lite jakt så att hon får variation. Tänkte försöka starta på några träningstävlingar och till våren ska vi tävla "skarpt".

2 comments:

Anonymous said...

Så bra det går för er! Både Salsa som snart kommer briljera på appellplan och Elsa som snart tar simborgarmärket (heter det så?) jösses så fort det går framåt! Vi jobbar hemma i dag , så deprimerande med detta jämngråa väder så till och med boxern har deppat i hop i en liten hög i soffan. Jag tror en solsemester hade suttit fint.

Anonymous said...

Hoppsan då, som det kan gå! Men Salsa var ju i alla fall duktig som inte började leka med de andra hundarna (vilket jag är övertygad om att Pojkarna Vov skulle ha gjort...).

Jaså, Elsa har redan blivit ett modelejon som okynnesshoppar!? Och spa går hon också på! Det är bäst att mamma ser till att hålla i barnbidraget framöver kanske...