Monday, March 26, 2007

Måndagsrapport

Ja nu har vi inte skrivit på en vecka så nu får vi uppdatera er lite... I torsdags var det dags för lydnadsträning igen. Instruktören tycker att vi hamnat på fel kurs, de flesta hundar är yngre och mer stolliga än Salsa, dessutom har vi så fin kontakt redan. Men vi anpassar lite efter vår nivå så det kommer nog bli bra. Kvällens träning bestod av ligg. Men eftersom Salsa är svinsnabb i läggandet började vi träna läggande under gång istället. Efter fem försök klarade hon även det här galant. Vi avslutade med en lite rolig slalom- och inkallningsbana med hopp som avslut, och det gillade vi båda. Läxan är nu att fortsätta träna läggande under gång samt positioner. Nån som har bra knep hur man får hunden att sitta perfekt rakt och lagom långt fram vid sidan? Jag använder klicker, men hon hamnar hela tiden snett och jag vill inte leda henne för mycket med hand och godis, för då är jag rädd att hon inte fattar vad som gäller.

I lördags blev det ingen träning, istället åkte vi till Simrishamn och hälsade på Salsas "mormor" och mattes mormor. Hon blir bara sämre och sämre, min mormor, och det är så ledsamt att se. Hon ligger bara i sin säng och kan inte göra något själv. Det livet önskar man ingen! På ett sätt hoppas jag att hon får slippa, men samtidigt för hennes skull kunde det ju vara kul att få träffa bebisen först... Vi får se väl hur länge hon håller ut. Hos Salsas mormor (som alltså är min mamma som kallar sig mormor) bor "tant Bianca", och hon blev glad att se oss som vanligt. Det är henne fotot föreställer.



Tant Bianca






















Så i söndags var det åter dags för profylaxen. Såg sista delen av Schymans förlossning. Säga vad man vill om henne som politiker, men föda barn det kan hon. Hon hade inte ens lustgas, bara andningen som hjälp... Wow. Nu är den kursen till ända så nu är det bara att öva regelbundet till dagen D.

Efter kursen åkte vi till Plantagen och köpte en massa trädgårdsprylar som vi sen invigde hela eftermiddagen. Gud vad kul det är med trädgård! Även om jag bara hann med att rensa, och inte ens allt, så kändes det så befriande att bli av med allt visset skit. Förmodligen har jag röjt lite väl mycket, men jag är ju nybörjare... Salsa hjälpte gärna till genom att tugga på och sprida ut allt som jag samlade ihop så fint. Söndagen avslutades med agilityträning. Eftersom vi missade kursen på morgonen på grund av profylaxen åkte jag ner till klubben innan det blev mörkt och gjorde lite olika banor med hopp och tunnel. Det gick bra och Salsa älskar det. Det kommer nog gå fort att avancera verkar det som.

Nu är det ju så här att jag inte riktigt fattat förrän nu att man kanske bör ta det lite lugnare med fysiska aktiviteter när man har en bebis i magen. I går kväll fick jag alltså släpa mig upp till sovrummet för det värkte i hela ryggen. Försökte ta det lugnt i trädgården idag (jag är ju långt ifrån färdig) men det blev två och en halv timmar idag igen... Äsch, jag vilar på påsklovet ju, bara en vecka kvar. Det är så kul med trädgård!
Ha en riktigt härlig vecka alla!

4 comments:

Anonymous said...

Ni har haft fullt upp, man kan inte säga annat än att energinivån höjs med vädret vi haft! Hoppas det håller i sig! Har du mer "kli i trädgårdsfingrarna" så har jag en stor trädgård att ta tag i.. Jag tycker inte det är lika roligt som du *fniss* Vi får se till att fixa till en "date" snart! Ha det så bra!

Anonymous said...

HEj!
Vilken fin blogg ni har! Jag tycker att ditt resonemang kring att det är skillnad på ras och ras låter bra, vi säger så tycker jag! Sen tror jag att Enzo kommer igen på upploppet om ett par tre år kanske vi har allmänlydnaden i schack.. Trädgården såg super fin ut i alla fall!
Pernilla och Enzo

Anonymous said...

Hallå i solen ;-)
Du verkar vara en riktig trädgårds fixare..... Jag kan bara informera dej om att min dotter föddes 3 veckor för tidigt tack vare rabatt-rensning, sedan dess har jag knappt rensat nån rabatt, jag är såå glad om jag slipper. Tackar vet jag gräsmatta och plattor.

Mitt knep kring klickandet är att bara klicka när hon sitter som du vill. Här krävs det riktigt stort tålamod.... Och för att slippa använda hand och godis så sätt henne ner, sedan ställer du dej i rätt position och belönar när hon tittar på dej. Så började jag att träna position. Sedan när hon kan det så ta ett steg snett fram till höger och se om hon söker upp rätt position gör hon det så -KLICK & BELÖNING. Det finns säkert massor med olika knep, men detta är mitt tips.
Kram Emma

Anonymous said...

Hej!
Tänkte höra om ni vill träffas en kväll och träna lite lydnad? Vi skulle behöva lite hjälp med störningar, det är inte så lätt här ute på landet här är så lugnt. Hör av er i så fall!
Pernilla