Saturday, March 03, 2007

Tuff träning

Idag lär vi stupa i säng... Vi har varit på kurs för Karin Rankloo idag (9-14.30) och blivit ordentligt drillade. Jag tror i och för sig att Salsa är lite tröttare än jag. Vi startade först med några nyttiga lydnads- och stadgeövningar; fot, inkallning och "inte hämta dummy" samt "nån annan springer förbi mig och hämtar dummy" innan vi gick vidare till markeringar. Markeringsövningarna gick till så att vi stod fyra ekipage i varsitt hörn och kastade åt varann, man fick alltså ett kast åt gången. När alla hade fått ett kast förflyttade vi oss ett steg, tills vi stått i alla fyra hörn och fått en markering på varje. Nästa övning stod man kvar i det fjärde hörnet och fick en markering efter varann i de övriga tre, en hund i taget. Avslutningsvis lade vi ut varsin dummy ganska nära varandra i ett backparti. Sedan gick vi på andra hållet och fick en markering. Vi kunde välja att ta den direkt eller vända om och ta ett linjetag på de strösslade dummiesarna först. Då var Salsa redan så trött att jag tvekade, men bestämde mig sen för att styra om och ta linjetag först och sen markeringen. Det gick bra faktiskt, trots tröttheten. Sammanfattningsvis om dagen idag kan jag väl säga att det som gick bra idag var Salsas fart, att hon kommer in med fart och vill lämna (även om det är slarvigt p.g.a. att jag slarvat med träningen där) och hon stresstuggade faktiskt inte så mycket gräs som hon brukar. Det vi behöver träna mer dock är fotgående (katastrof, fy matte vad du har slarvat!), upptag och avlämning (hon håller i "snörpen") och stadga. Hon knallade faktiskt idag, det gör hon sällan, grrr :( Jaja, det är bara att träna på till nästa gång, så får vi hoppas kunna visa på förbättringar nästa gång vi träffar Karin...

Nu har jag fått koll på att agilityn kommer vara på söndagar mellan 10 & 12. Detta innebär att vi kommer missa tematräningarna med FRK som ju också ligger på söndagar. Typiskt! Men, som min kloke man säger: så är det när man ska vara med överallt. Man kan inte vara överallt ju. Får väl ragga upp lite vänner som kan ställa upp och träna jakt andra tider istället, för ibland behöver man träna med störningar i form av andra hundar ju.

Åååh, nu ska jag gå och lägga fötterna högt och läsa (läs: sova) lite innan det är dags för en ny melodifestivalomgång. Tror det verkar bli revben till middag, mmmm.

3 comments:

Anonymous said...

Hej Sara & Salsa!

Härligt att ni också har fått er en rejäl omgång idag! Man sover så sött efteråt - finns det nåt mysigare än att somna mitt i en hög med hundar (eller hund då, om man "bara" har en)? Pojkarna och jag ställer gärna upp för lite jaktträning under våren om ni vill, Sudden ska ut på prov i vår hade jag tänkt och då gäller det att ligga i!

Kramar från Sara & jyckarna

Anonymous said...

Hej Sara!
Ja jisses vilken träning vi fick:) Nu ska vi bara lära hundarna förstå allt vi vill med. Vi tränar helt klart gärna!! Kul om vi blir ett gäng så kanske vi kan får till markerings övningen som var en så himla bra!
Kan ju höra av dig om du vill! Kram Katta o busiga Javan

Anonymous said...

Hej på er!
Vilken härlig dag ni har haft...... (vi blir avis) snart hoppas vi på att kunna sätta igång med jakt-träningen. Vill ni ha sällskap så vill vi gärna vara med för vi har oxå stort behov av att träna med andra runt omkring + att det är mycket roligar om man är fler. Sen blev jag nyfinen -var ska du gå agility kurs?
Kram Emma & Henke